نگاهی به سوره فاتحه

نگاهی به سوره فاتحه  

امام ابن قیم جوزی / ترجمه: ابوعامر 

انسان دارای دو نیرو است:

نیروی علمی نظری و نیروی عملی ارادی و سعادت او موقوف است بر کامل کردن این دو.

تکمیل قدرت علمی کامل نمی شود مگر با معرفت خداوند آفریننده و آشنایی با اسماء و صفات او و دانستن راهی که به او منتهی می شود و همچنین دانستن آفات این راه و شناخت نفس و معرفت عیوب آن؛

بوسیله این معارف پنجگانه کمال قدرت علمی در انسان حاصل خواهد شد. داناترین انسانها آنهایی هستند که نسبت به این معارف آگاهتر باشند.

و تکمیل قدرت عملی و ارادی ممکن نیست مگر با مراعات حقوق خداوند متعال بر بندگانش و انجام آن حقوق با اخلاص و صدق و نصح (خیر خواهی) و احسان و متابعت و با در نظر داشتن منت خداوند بر انسان و تقصیر انسان در ادای حق خداوند، زیرا انسان مسلمان از ملاقات با خداوند با اعمال اندک خود شرم دارد و می داند این اعمال کمتر از آنی هستند که شایسته ذات خداوند باشند و می داند برای کامل نمودن این دو نیرو (علمی و عملی) تنها به استعانت از الله نیاز دارد زیرا تنها الله است که می تواند او را به صراط مستقیم که اولیا و خاصان خود را بدان رهنمون ساخته، هدایت نماید و او را از انحراف و خروج از صراط مستقیم باز دارد، که (این انحراف) یا به علت فساد در قدرت علمی اتفاق می افتد و فرد را به ضلال (گمراهی) می کشاند و یا ممکن است در قدرت عملی رخ دهد و فرد را گرفتار غضب (خشم) الهی کند.

کمال انسان و سعادت او ممکن نمی شود مگر با مجموع این امور و سوره “فاتحه” تمام این موارد را به نحو کامل به نظم در آورده است:

[الحمد لله رب العالمین * الرحمن الرحیم * مالک یوم الدین] اصل اول را شامل می شود: “معرفت پروردگار و معرفت أسماء و صفات و افعال او” و نامهای خداوند که در این سوره ذکر شده اند، اصول اسماء الحسنی هستند: “الله” و “الرب” و “الرحمن”.

اسم الله متضمن صفات الوهیت است و “الرب” متضمن صفات ربوبیت و “الرحمن” متضمن صفات احسان و جود و بر (نیکی) و معانی تمام نامهای خداوند بر محور این سه اسم استوار است.

[ إیاک نعبد و إیاک نستعین ] متضمن شناخت راهی است که به او منتهی می شود و پیمودن این راه ممکن نیست مگر با عبادت او به تنهایی (بدون شریک) با کارهایی که رضایت و محبت او را به دست آورد و همچنین استعانت از او برای انجام این عبادات. 

[ إهدنا الصراط المستقیم ] متضمن این مطلب است که هیچ راهی بسوی سعادت او نیست مگر با استقامت بر راه (صراط) مستقیم و هیچ راهی برای استقامت وجود ندارد مگر با هدایت خداوند.

[ غیر المغضوب علیهم و لا الضالین ] بیانگر دو راه انحرافی است که بر دو سوی راه راست قرار دارند و انحراف به یکی از این دو سو به معنای “گمراهی” (ضلال) یعنی فساد علم واعتقاد، و یا به دست آوردن خشم الهی (المغضوب علیهم) که به سبب فساد اراده و عمل است، خواهد بود.

[بدین ترتیب می بینیم] اول این سوره “رحمت” ، وسط آن “هدایت”، و پایان آن “نعمت” است.

و [همچنین به این نتیجه خواهیم رسید که] سهم بنده از نعمت به اندازه سهم او از هدایت است و سهم او از هدایت به اندازه سهم او از رحمت است. در اینجا همه چیز به نعمت و رحمت الهی منتهی می شود و نعمت و رحمت از لوازم ربوبیت الله است و خداوند نیست مگر رحیم و منعم و اینها از موجبات الوهیت او می باشند زیرا تنها او اله حق می باشد اگر چه منکرین انکار کنند و یا مشرکین رویگردان شوند.

پس هرکه معانی سوره فاتحه را به درستی از نظر علم و معرفت و از نظر عمل و حال به درستی محقق سازد توانسته است به کمال خود دست یابد و آنگاه عبودیت و بندگی او، بندگی خواص و مقربین خواهد بود…

————————————————————

منبع:

الفوائد_الإمام شمس الدین أبی عبد الله بن قیم الجوزیة

نظرات 1 + ارسال نظر
سید 1 آبان 1390 ساعت 12:16 http://seyedsalahdinmohamad.blogfa.com/

سلام دوستان با پست جدید به روزیم به ما هم سر بزنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد